Jump to content
Sign in to follow this  
cantabileopusmagna

Modificacion True By Pass para Vox Satchurator

Recommended Posts

Desde hace un par de semanas y gracias a mi ultima adquisición amorosa :wink: soy dueño de un Vox Satchurator, pedal de distorsión signature de Joe Satriani. El pedal me encanta, suena increíble, mucho mejor de lo que me esperaba pero (siempre hay un pero) no es true by pass. Buscando por la web encontré una guía para poder hacerlo true by pass, la cual paso a compartir con todos ustedes por si alguno tiene un Vox al que le quiere meter mano.

Joe Satriani's signature pedal. I think this pedal is ok. Unfortunately it's not true bypass and once the battery builds internal resistance, the pedal will loose volume while signal is routed through the clean buffer circuit.

Bill of Materials

1 - 3pdt heavy duty footswitch

1 - spdt heavy duty footswitch

1 - 1k resistor

1 - 3.3k resistor

1 = 4.7k resistor

wires

soldering iron

Disclaimer

If you think you are not confident enough to perform this mod then do not proceed. Once you removed the components on the PCB, it will be difficult to return them back. I'm not responsible if you break your pedal while performing this mod.

Instructions

1. Disassemble the Satchurator. Remove the battery cover and screws from the bottom of the pedal. Lift the knobs with a pick until they are loose. Unscrew the bolts from the potentiometer shafts and from the PAD switch. Inside the case there are more screws that hold the PCBs, remove them too.

3186729163_b55e471761.jpg

2. Removing the components. With your soldering iron remove L2, L3 and IC3. Be careful not to damage/remove nearby components. IC3 is a Toshiba Dual Flip Flop IC. Removing this IC is quite tricky because it's glued to the PCB. You can use two soldering irons (heating the legs of both sides of the IC) and pliers (with a help of a buddy) to lift and remove the IC from the PCB. Be careful not to damage the PCB.

Removing L2 and L3 disconnects the tips of the output and input jacks from circuit.

3199186992_f906e59804.jpg

3. Removing the footswitch and "push button PCB". Unsolder the wires that goes to the "push button PCB". Use a wrench to remove the bolt that holds the push button footswitches.

At this point you have removed the following (L2 and L3 not shown)

3190487275_64055100e8.jpg

The Satchurator uses a 14 pin flip flop IC to activate/deactivate the distortion and clean buffer circuits. When distortion is disengaged, the supply to the distortion circuit is also cut off. By default, the distortion circuit is deactivated. We need this to be activated by default for our true bypass mod. The following steps activates the distortion circuit.

Pin layout of 14 pin IC - ignore the label

DflopChip.jpg

4. Connect pin number 14 (on the PCB, not the removed IC!!!!) to pin number 1. Connect pin 7 to pin 2. By this time if you plug a guitar cable into the input and connect a battery, you would see the left LED to be lit.

5. Time to connect the 3pdt footswitch. Mount this on the pedal enclosure.

6. Short pins 6 and 9 of 3pdt footswitch.

3190484065_84cf560e89.jpg

7. The yellow wire is connected to the tip of the input jack and center (pin 5) of the 3pdt switch.

8. The brown wire is connected to the tip of the output jack and pin 8 of 3pdt switch.

9. The red wire is connected to pin 4 of switch and the other end is connected to a 3.3k resistor. The other end of the 3.3k resistor is connected to right leg of capacitor near R1 and R45.

10. The orange wire is connected to pin 7 of switch and the other end is connected to a 1k resistor. The other end of the 1k resistor is connected to the negative leg of C15 (near C19)

If you test your pedal at this point, it will be true bypass but the left LED is always lit. And we will still need to work on the "more" switch.

11. Disconnect the "K" leg of of the "ON" LED from the PCB. Connect a 4.7k resistor to this leg and a wire on the other side of the resistor. Connect wire to pin 1 of 3pdt footswitch.

12. Connect a wire to pin2 and connect to sleeve "J2" of output jack. At this point, the LED will only lit when the effect is on. Now the "more" switch.

13. Get two wires. Going back to the place where IC3 used to be, connect a wire to pin14 and another wire to pin 13.

14. Connect wire from pin 14 to left leg of spdt footswitch.

15. Connect wire from pin 13 to right leg of spdt footswitch.

16. Assemble the pedal.

3191338640_cd895c6183.jpg

At this point, the "More" switch should work. Test the footswitches and knobs and see if they are working. It's recommended that you cover the exposed wires and resistors with electrical tape so you wont have problems when you assemble the pedal.

felicitaciones che! pero amerita este laburo? chupa tono?

Si pensàs en el precio de re venta a futuro, la verdad que no amerita porque perdès guita (me salio un versito :mrgreen: ). Chupa tono, bastante te diría. Yo hasta hace un mes usaba el Bio Distortion + J fet booster de Argie los cuales al ser true by pass no chupaban nada de tono. Cuando los reemplace por el Satchurator sentí un cambio muy notorio en mi sonido, como si se hubiera opacado (por describirlo de alguna manera).

Ojo que esta es mi opinión solamente, a otro le puede parecer todo lo contrario e incluso le puede gustar el "colorcito" que da el satchurator sin true by pass

nah todo bien hacelo tranca yo porque la mayoria de los pedales buffer o no true bypass que tengo no me chupan tono y por ahi te estabas paranoiqueando! pero si no te escuchas lindo meta soldador! che y con el bio y el jfet que vas a hacer? queres revolearlos por la plata? :mrgreen:

nah todo bien hacelo tranca yo porque la mayoria de los pedales buffer o no true bypass que tengo no me chupan tono y por ahi te estabas paranoiqueando! pero si no te escuchas lindo meta soldador! che y con el bio y el jfet que vas a hacer? queres revolearlos por la plata? :mrgreen:

Nahhhhhhh, que lo voy a hacer yo si soy mas inútil que la merd. Ayer cuando visite a Ale de Argie le transmití la inquietud para modificarlo al momento que le manifestaba que no estaba muy seguro de si hacerlo o no.

El Bio lo tengo en casa, por ahora no lo uso porque por un lado ahora tengo el Vox y si mi novia me ve usando otra cosa me achura :o

Por otro lado el Bio se suena todo y es re versátil, el otro día como no tenia ganas de sacar toda la pedalboard y enchufar todo agarre el bio, dos cables, enchufe derecho al ampli y el Bio se sonaba LA VIDA!!!!! asi que estoy en duda; no se si quedármelo o venderlo para ir juntando guita para algún ampli decente.

Nahhhhhhh, que lo voy a hacer yo si soy mas inútil que la merd. Ayer cuando visite a Ale de Argie le transmití la inquietud para modificarlo al momento que le manifestaba que no estaba muy seguro de si hacerlo o no.

El Bio lo tengo en casa, por ahora no lo uso porque por un lado ahora tengo el Vox y si mi novia me ve usando otra cosa me achura :o

Por otro lado el Bio se suena todo y es re versátil, el otro día como no tenia ganas de sacar toda la pedalboard y enchufar todo agarre el bio, dos cables, enchufe derecho al ampli y el Bio se sonaba LA VIDA!!!!! asi que estoy en duda; no se si quedármelo o venderlo para ir juntando guita para algún ampli decente.

no canta...acumula....aparte el bio es un caño...las novias van y vienen...pero los pedales quedan :o posta no lo vendas!

Muy buen pedal el satch, yo tuve uno prestado aca y lo use bastante, incluso un par de veces en vivo, garpa muy bien, muy buen tono y es dinamico.

En cuanto pueda me voy a comprar uno sin dudarlo.

J.

Muy buen pedal el satch, yo tuve uno prestado aca y lo use bastante, incluso un par de veces en vivo, garpa muy bien, muy buen tono y es dinamico.

J.

A ver...... usted que sabe..... digame si estoy loco o no pero....¿chupa tono o no chupa tono el Satchurator?

J.

A ver...... usted que sabe..... digame si estoy loco o no pero....¿chupa tono o no chupa tono el Satchurator?

Sabes que no note perdida de tono, no se a mi me gusto tanto que lo dejaba siempre prendido.

J

Buenisima la info.

Que lastima que este en ingles, seguro que lo cierran, ya que andan cerrando los topicos en ingles porque no todos saben ingles.

Igual esta buena la info y muy util.

Saludos

Buenisima la info.

Que lastima que este en ingles, seguro que lo cierran, ya que andan cerrando los topicos en ingles porque no todos saben ingles.

Saludos

Cómo que andan cerrando topics en inglés?????

Buenisima la info.

Saludos

:o , ¿cuando se cerro un topic en ingles?. :roll:

Buenisima la info.

Saludos

:o , ¿cuando se cerro un topic en ingles?. :roll:

Nunca. No se de donde sacó semejante cosa :roll: