Jump to content

Micrófonos de guitarra: ¿qué los hace buenos ?


Beatle-Fer

Recommended Posts

Una duda que siempre tuve :¿En donde radica la calidad de un micrófono ? Todos sabemos que hay diferentes tipos de micrófonos:singlecoil ,humbucker,P90,cerámicos o alnico pero mi pregunta apunta a la diferencia de calidad entre dos del mismo tipo.

Pongo un ejemplo: ¿cuál es la diferencia que existe entre los Humbucker que trae una L.P:Gibson y los que trae una L.P. Epiphone ? y cuando pregunto "cuál es la diferencia" no me refiero obviamente ni al precio ni al sonido sino a cuál es la diferencia física que los hace de mejor calidad a unos por sobre los otros.

Link to comment
Share on other sites

Qué buena pregunta:

Se me ocurre que como en la mayoría de las cosas, la calidad es directamente proporcional a las características de los materiales empleados (cualidades físicas y químicas), como grado de pureza del cobre empleado en la bobina, la reacción de este frente a los elementos, etc.

Lo mismo para el caso de imanes y otras partes.

Siempre a mayor grado de pureza mayor es el costo de ese insumo, lo mismo ocurre cundo es escaso, como podría ser el caso del Oro (Au) es bien sabido que es el mejor conductor dentro de los metales, ahora bien, no quiero ni pensar lo que costaría un mic bobinado con oro :o

 

Otro punto importante es la manufactura, se dicen muchas cosas sobre cuantas vueltas exactas de bobina de determinado diámetro debe tener y no sé cuántos otros mitos mas que leí por ahí, que realmente no se si son reales.

 

Seria bueno que alguien que realmente sepa del tema eche luz sobre este asunto. :?

Link to comment
Share on other sites

Los mics que vienen en las epis no están ni parafinados..

 

A mi me parece que si eh?

He leido por aca mismo de gente que les saco la chapa y estaban parafinados.

Ademas....si usas hi gain en una LP STD no te acopla.-

 

 

 

La Epi les paul std que tengo traía unos calcos arriba de los micrófonos que decian que son de alnico, ¿será verdad esto ?

Link to comment
Share on other sites

Si, es posible que sean de aleación AlNiCo; pero tambien hay calidades dentro de esa especificación.

 

Evidentemente hay algunos secretos en el tipo de cobre, el magneto propiamente dicho y algún que otro ingrediente.

 

Todos los ensayos que hice de Pickups fueron un fracaso absoluto.

 

Abrazo,

Juan.

Link to comment
Share on other sites

Los mics que vienen en las epis no están ni parafinados..

 

A mi me parece que si eh?

He leido por aca mismo de gente que les saco la chapa y estaban parafinados.

Ademas....si usas hi gain en una LP STD no te acopla.-

Yo destape los mios y eran un solo coso de parafina, ademas son cebras 8)

 

Saludos

Facundo

Link to comment
Share on other sites

Bueno.. sigo sin saber!

¿Será que el aluminio ,el níquel y el cobalto Chino no son de la misma calidad que en U.S.A ?

¿Podrá ser que tengan menos vueltas de alambre de cobre?

¿Los Chinos seran medio boludos bobinando?

¿En U.S.A. usarán parafina de alta calidad y en China vela derretida?

¿Los imánes serán del mismo tamaño?

¿Un micrófono Gibson U.S.A. es mejor que un Epiphone Chino,o un Epiphone Chino está fabricado específicamente para ser peor que un micrófono Gibson U.S.A.?

¿Son muchas preguntas no?

Link to comment
Share on other sites

Nose cual sera la diferencia, los mics de mi epiphone, sonaban bien, pero les faltaba volumen y a veces acoplaban, los tenia que manejar con el volumen de la guitarra para que garpen bien y sacarle el acople. Cuando los cambie la viola salio arando.

 

A mí me pasa que me resultan muy opacos los mics epiphone, y no me gusta la definición que tiene, (y tengo una gibson también como para comparar.)

Link to comment
Share on other sites

Si bien hay dos millones de topic que explican y debaten sobre micrófonos (como diría un administrador... HAY QUE USAR EL BUSCADOR MUCHACHOS) les aporto este artículo bastante interesante de Andy de ProGuitarShop en el cual se explica muy claramente las diferencias entre tipos de imánes usados en pickups. Disculpas para los que no leen inglés.... ¡¡¡Saludos!!!

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________

 

If you’ve ever been on the hunt for a new set of pickups or even a new guitar, magnet selection is something you don’t want to overlook. They can be in the form of individual poles, like those in a common single coil, or a bar magnet for humbuckers. True, you can’t focus on just one aspect of a pickup, since the magnets alone do not sound like anything but they will have an influence on the resulting design. In a myriad of tone factors inside and out of the pickup you can certainly use the knowledge as a spring board to help find your desired tone. Let’s begin with 3 common types of magnets:

 

Alnico – Refers to a metal alloy comprised of Aluminum, Nickel, and Cobalt. Alnico has a strong tie with vintage pickup designs because it was the magnet of choice by Fender, Gibson, Gretsch, etc., in the golden age of guitar. You’ll always see a number after Alnico such as II or IV, which tell you something about their composition and magnetic field strength. In general, Alnico pickups are described as “smooth†or “natural†due to the resulting design of the pickups but it’s important to remember that this number alone won’t indicate the overall sound of a specific pickup. Alnico magnets can be used in anything from low output single coils to screaming active humbuckers! Having said that, I have personally experienced how our shop LP transformed when we swapped out the Duncan Alnico II Pro’s for a ’59 and JB set. The Alnico II’s decidedly had a warmer sound and a 70’s mid range punch while the Hot Rodded set had tighter lows and detailed highs.

In the single coil world, you likely see Alnico V’s offered for a bluesy Texas tone or Alnico III’s for a classic ’54 sound. I find it interesting that when you put aside factors like wire gauge and number of winds, the difference in magnetic strength between pickups has an affect on tone. In extreme cases of “Stratitisâ€, the magnetic pull will prevent the strings from resonating freely, and you’ll hear a multi-toned, warbling that will only be remedied by lowered the culprit pickup. That is why you should always play with pickup height before making an assumption on a pickup, there is a sweet spot that isn’t always dialed in on guitars. Dimarzio even offers their technologically advanced “Area†single coils with Alnico II magnets, a pickup designed with the same treble content and output as full strength Alnico V’s but with decreased magnetic pull. This is said to increase dynamic range and sensitivity, while benefiting from a hum free design. So, even if you are set on Alnico, there are new avenues you can take thanks to new technology.

 

Ceramic- These ferrite magnets are made of a chemical compound of Ceramic and Iron(III) Oxide. I always try to avoid the myth that ceramic pickups are a cheap substitute for Alnico. To quote the master Bill Lawrence, “There are harsh-sounding pickups with alnico magnets and sweet-sounding pickups with ceramic magnets and vice-versa!†Ceramic magnets certainly have their applications; look at most guitar, PA and home stereo speakers, and they will have ceramic magnets. In pickups, they contribute to increased attack and clarity with an often “compressed†character. For this reason, you’ll find ceramic magnets in humbuckers, with their inherently darker series wiring and higher resistance. I fell in love with a certain ceramic magnet pickup when my dad installed a 70’s Dimarzio Super Distortion into his first LP style guitar. This legendary pickup is wound to around 13k and has a pronounced mid range and biting tone overall. If you like classic rock, you’ve probably been listening to this pickup all these years since its release in ’72. It was widely use since by Jimmy Page, Ace Frehley and gobs of others since it was one of the first aftermarket humbuckers available.. Personally it’s been my favorite bridge HB choice as it provides extra attack and punch for a fingerpicker like me. In single coil pickups, you will mainly find Alnico V’s dominating the market although G&L have created some sweet tones with their ceramic MFD (Magnetic Field Design) pups. The beauty of these hotter pickups is the adjustable pole pieces for each string, something you can’t do with a vintage design single coil. They also have a pristine, hi-fi clarity that are surprisingly low noise for a hotter pickup. I’m always blown away when I grab an ASAT, they have so much bite!

 

Samarium Cobalt – A “rare earth†magnet that can provide a more sensitive, stable and efficient pickup. Bill Lawrence is the man behind the SCN pickups which first appeared in 2004 Fender American Deluxe guitars. The magnets themselves are so powerful that they need only be miniature is size, plus they have a high resistance to demagnetization and corrosion. A softer magnetic field is created which means any ill affects such as magnetic interference with the strings is greatly reduced. In the end, these pickups can produce greater tonal varieties as you adjust their height, plus a wider frequency range and hotter output with a noise free design. Some people who love the vintage warmth of Alnico tend to stray away from these unconventional pickups but I think it has to do with what you play and the accompanying gear. It’s a rather groundbreaking technology that’s worth looking into if you’re open-minded.

 

So, when you look at specific pickup magnets, think about what designs they’ve been used in but try not to use one variable to make a final judgment. Lindy Fralin’s site mentions, “Four equal components make up the tone of the instrument: (1) the pickups, (2) the wood, (3) the amp and speakers (4) and the gauge and height of the strings.†I know, so many variables, but it’s probably a good idea to learn as much as you can about all 4 to help in your search for epic tone. Hopefully we can all get there some day but in the mean time, keep playing!

See you next time in the corner,

Andy

Link to comment
Share on other sites

¡Buenas!

Es muy interesante el tema y espero respuestas de los que mas saben.

Me viene a la mente un test/review de Ariel a una Prs (si la memoria no me falla) que buscaron la forma de que el cobre que usaron en los mics tenga cierta irregularidad en su espesor para lograr el timbre/color de los viejos PAF... es interesantísimo, porque si esto es asi quiere decir que hasta el minimo detalle hace al sonido final...

 

Pero como dije al principio, espero la opinion de los que saben.

 

¡Saludos!

Link to comment
Share on other sites

Si bien hay dos millones de topic que explican y debaten sobre micrófonos (como diría un administrador... HAY QUE USAR EL BUSCADOR MUCHACHOS) les aporto este artículo bastante interesante de Andy de ProGuitarShop en el cual se explica muy claramente las diferencias entre tipos de imánes usados en pickups. Disculpas para los que no leen inglés.... Saludos!!!

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________

 

If you’ve ever been on the hunt for a new set of pickups or even a new guitar, magnet selection is something you don’t want to overlook. They can be in the form of individual poles, like those in a common single coil, or a bar magnet for humbuckers. True, you can’t focus on just one aspect of a pickup, since the magnets alone do not sound like anything but they will have an influence on the resulting design. In a myriad of tone factors inside and out of the pickup you can certainly use the knowledge as a spring board to help find your desired tone. Let’s begin with 3 common types of magnets:

 

Alnico – Refers to a metal alloy comprised of Aluminum, Nickel, and Cobalt. Alnico has a strong tie with vintage pickup designs because it was the magnet of choice by Fender, Gibson, Gretsch, etc., in the golden age of guitar. You’ll always see a number after Alnico such as II or IV, which tell you something about their composition and magnetic field strength. In general, Alnico pickups are described as “smooth†or “natural†due to the resulting design of the pickups but it’s important to remember that this number alone won’t indicate the overall sound of a specific pickup. Alnico magnets can be used in anything from low output single coils to screaming active humbuckers! Having said that, I have personally experienced how our shop LP transformed when we swapped out the Duncan Alnico II Pro’s for a ’59 and JB set. The Alnico II’s decidedly had a warmer sound and a 70’s mid range punch while the Hot Rodded set had tighter lows and detailed highs.

In the single coil world, you likely see Alnico V’s offered for a bluesy Texas tone or Alnico III’s for a classic ’54 sound. I find it interesting that when you put aside factors like wire gauge and number of winds, the difference in magnetic strength between pickups has an affect on tone. In extreme cases of “Stratitisâ€, the magnetic pull will prevent the strings from resonating freely, and you’ll hear a multi-toned, warbling that will only be remedied by lowered the culprit pickup. That is why you should always play with pickup height before making an assumption on a pickup, there is a sweet spot that isn’t always dialed in on guitars. Dimarzio even offers their technologically advanced “Area†single coils with Alnico II magnets, a pickup designed with the same treble content and output as full strength Alnico V’s but with decreased magnetic pull. This is said to increase dynamic range and sensitivity, while benefiting from a hum free design. So, even if you are set on Alnico, there are new avenues you can take thanks to new technology.

 

Ceramic- These ferrite magnets are made of a chemical compound of Ceramic and Iron(III) Oxide. I always try to avoid the myth that ceramic pickups are a cheap substitute for Alnico. To quote the master Bill Lawrence, “There are harsh-sounding pickups with alnico magnets and sweet-sounding pickups with ceramic magnets and vice-versa!†Ceramic magnets certainly have their applications; look at most guitar, PA and home stereo speakers, and they will have ceramic magnets. In pickups, they contribute to increased attack and clarity with an often “compressed†character. For this reason, you’ll find ceramic magnets in humbuckers, with their inherently darker series wiring and higher resistance. I fell in love with a certain ceramic magnet pickup when my dad installed a 70’s Dimarzio Super Distortion into his first LP style guitar. This legendary pickup is wound to around 13k and has a pronounced mid range and biting tone overall. If you like classic rock, you’ve probably been listening to this pickup all these years since its release in ’72. It was widely use since by Jimmy Page, Ace Frehley and gobs of others since it was one of the first aftermarket humbuckers available.. Personally it’s been my favorite bridge HB choice as it provides extra attack and punch for a fingerpicker like me. In single coil pickups, you will mainly find Alnico V’s dominating the market although G&L have created some sweet tones with their ceramic MFD (Magnetic Field Design) pups. The beauty of these hotter pickups is the adjustable pole pieces for each string, something you can’t do with a vintage design single coil. They also have a pristine, hi-fi clarity that are surprisingly low noise for a hotter pickup. I’m always blown away when I grab an ASAT, they have so much bite!

 

Samarium Cobalt – A “rare earth†magnet that can provide a more sensitive, stable and efficient pickup. Bill Lawrence is the man behind the SCN pickups which first appeared in 2004 Fender American Deluxe guitars. The magnets themselves are so powerful that they need only be miniature is size, plus they have a high resistance to demagnetization and corrosion. A softer magnetic field is created which means any ill affects such as magnetic interference with the strings is greatly reduced. In the end, these pickups can produce greater tonal varieties as you adjust their height, plus a wider frequency range and hotter output with a noise free design. Some people who love the vintage warmth of Alnico tend to stray away from these unconventional pickups but I think it has to do with what you play and the accompanying gear. It’s a rather groundbreaking technology that’s worth looking into if you’re open-minded.

 

So, when you look at specific pickup magnets, think about what designs they’ve been used in but try not to use one variable to make a final judgment. Lindy Fralin’s site mentions, “Four equal components make up the tone of the instrument: (1) the pickups, (2) the wood, (3) the amp and speakers (4) and the gauge and height of the strings.†I know, so many variables, but it’s probably a good idea to learn as much as you can about all 4 to help in your search for epic tone. Hopefully we can all get there some day but in the mean time, keep playing!

See you next time in the corner,

Andy

 

Mirá ,con las disculpas no vas lograr que entienda inglés.usé el buscador y encontré un monton de referencias con la palabra "micrófono" pero no encontre una repuesta a mi pregunta específica.

Si algún forista sabe inglés y se anima con una pequeña traducción auque sea de los conceptos basicos se lo agradecería.

Link to comment
Share on other sites

Una duda que siempre tuve :¿En donde radica la calidad de un micrófono ? Todos sabemos que hay diferentes tipos de micrófonos:singlecoil ,humbucker,P90,cerámicos o alnico pero mi pregunta apunta a la diferencia de calidad entre dos del mismo tipo.

Pongo un ejemplo:¿cual es la diferencia que existe entre los Humbucker que trae una L.P:Gibson y los que trae una L.P. Epiphone ? y cuando pregunto cual es la diferencia no me refiero obviamente ni al precio ni al sonido sinó a cual es la diferecia física que los hace de mejor calidad a unos por sobre los otros.

 

Entre un humbucker Gibson y un Epi la diferencia la eleccion en los materiales usados, y además la calidad. Digamos que un mic Epiphone usa alambre finito con aislación finita (alambre de 0.005mm), por temas de costo imagino, la bobina de nylon la mas económica (se deforma facil), los imanes son cerámicos baratos, pero pueden tener también alnicos, la base si bien no es magnética es gruesa, como de bronce, lo mismo el cover que tambien es de bronce o cualquier otro elemento que no son los mas aptos para estar ahi. Digamos todos elementos que quitan eficiencia en rango dinámico filtrando frecuencias y haciendo que lo que salga de ahi esté altamente atenuado, quizas sea un efecto buscado y la falta de frecuencias sea el tono buscado.

 

Saludos,

 

Juan .

Link to comment
Share on other sites

Mirá ,con las disculpas no vas lograr que entienda inglés.usé el buscador y encontré un monton de referencias con la palabra "micrófono" pero no encontre una repuesta a mi pregunta específica.

Si algún forista sabe inglés y se anima con una pequeña traducción auque sea de los conceptos basicos se lo agradecería.

 

¡¡¡Muy cierto!!! Inglés se entiende habiéndo estudiado, no hay otra. Mi intención fue sumar un artículo muy interesante. Jamás quise que nadie que no sepa inglés se sienta excluido. Lo lamento si fue así.

Es verdad también que a veces el buscador trae fruta cuando uno hace una búsqueda muy genérica como "micrófono". Pero también es cierto que preguntar "qué hace bueno un micrófono de guitarra" no es una pregunta muy específica que digamos, ¿no?

El tono de una guitarra se define por muchos factores pero el fundamental es la persona que lo toca. ¡La guitarra sola no hace nada!

Despejando eso, según Lindy Fralin (por las dudas...uno de los fabricantes más grosos de pickups boutique en USA), el tono de una viola se define por 4 cuestiones... todas igualmente importantes por igual, a saber:

 

La madera del instrumento

Los micrófonos

El amplificador y el parlante que usemos

El calibre y altura de nuestras cuerdas

 

Volviendo a tu pregunta... ¿qué hace bueno un micrófono? Supongo que la mejor respuesta es: que tu oído esté conforme y sienta placer con el sonido que genera. Si a vos te gusta, no importa si es chino, californiano, de alnico, o de masapan. ¡Suerte!

Link to comment
Share on other sites

Mirá ,con las disculpas no vas lograr que entienda inglés.usé el buscador y encontré un monton de referencias con la palabra "micrófono" pero no encontre una repuesta a mi pregunta específica.

Si algún forista sabe inglés y se anima con una pequeña traducción auque sea de los conceptos basicos se lo agradecería.

 

¡¡¡Muy cierto!!! Inglés se entiende habiéndo estudiado, no hay otra. Mi intención fue sumar un artículo muy interesante. Jamás quise que nadie que no sepa inglés se sienta excluido. Lo lamento si fue así.

Es verdad también que a veces el buscador trae fruta cuando uno hace una búsqueda muy genérica como "micrófono". Pero también es cierto que preguntar "qué hace bueno un micrófono de guitarra" no es una pregunta muy específica que digamos, no?

El tono de una guitarra se define por muchos factores pero el fundamental es la persona que lo toca. La guitarra sola no hace nada!

Despejando eso, según Lindy Fralin (por las dudas...uno de los fabricantes más grosos de pickups boutique en USA), el tono de una viola se define por 4 cuestiones... todas igualmente importantes por igual, a saber:

 

La madera del instrumento

Los micrófonos

El amplificador y el parlante que usemos

El calibre y altura de nuestras cuerdas

 

Volviendo a tu pregunta... ¿qué hace bueno un micrófono? Supongo que la mejor respuesta es: que tu oído esté conforme y sienta placer con el sonido que genera. Si a vos te gusta, no importa si es chino, californiano, de alnico, o de masapan. Suerte!

 

 

 

Off Topic:
Hubieras puesto todo eso en el traductor de google y despues aca :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Es como todo, los materiales de construcción no son los mismos, y la dedicación que se emplea para realizarlos tampoco. Los mics que vienen en las epis no están ni parafinados..

 

 

No se si en todos los casos sera como decis , pero no es un agravante que los mics no vengan parafinados , ejemplo : los seth lover de seymour duncan y los hummbucker invenmtados por el mismisimo seth lover no estan parafinados y te aseguro que lo lindo que suena un para de seth lovers no lo suena cualquier mic.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...